دراولین نشست کمیته مهارت وفناوری کارگروه مدیریت وحکمرانی تولیدبه میزبانی دانشگاه ملی مهارت استان کردستان مطرح شد:
"بررسی کارگاه های تولیدی ونقش مردم در تحول تولید وافزایش مشارکت در تحولات اجتماعی"
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این نشست به میزبانی دانشگاه ملی مهارت واحد استان کردستان و با حضور نمایندگانی ازسازمان های تاثیر گذار در این مقوله از جمله سازمان فنی وحرفه ای ،مخابرات،بنیاد نخبگان،پارک علم وفناوری وچند شرکت دانش بنیان در دفتر رئیس استانی دانشگاه برگزار شد. در ابتدای جلسه دکتر منتشلو رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد استان کردستان ضمن خوش آمد گویی و تبیین اهداف جلسه، گفت: نقش مهارت در زندگی افراد قابل انکار نیست و عدم مهارت کافی وآموزش های نظری عامل افزایش نرخ بیکاری درجوامع امروزی می باشد و این درحالی است که ۶۰الی۷۰ درصد رشته ها در دانشگاه ملی مهارت به صورت مهارتی بوده وبا توجه به نیاز روز افزون جامعه، آموزش های مهارتی در مدارس ودانشگاه ها باید در اولویت قرار گیرند. وی درادامه آمادگی دانشگاه را برای ارائه دوره های مفید دربحث تولید استان اعلام نمود.
احمدی نماینده سازمان فنی حرفه ای مهارت راپایه واساس هر کاری از جمله تولید عنوان کرد وافزود: در استان پتانسیل،اساتید و تجهیرات خوبی در زمینه مهارت آموزی وجود دارد که باید از آنها بهره کافی برد.
وی درادامه گفت:دررشته های plc،جوشکاری، برق صنعتی ، برق خودرو، صنایع خودرور ، صنایع چوب و cnc تجهیزات خوبی درسازمان وجود دارد وآمادگی بازدید اعضای کارگروه از واحدهای سازمان فنی و حرفه ای برای کمک در مهارت افزایی در زمینه تولیددراستان را اعلام نمود.
محمدیان رئیس هیأت مدیره شرکت فراز کاوش آبیدربه تفاوت فاحش میان کار تجربی با تحصیلات آکادمیک اشاره کرد وافزود: برای مهارت آموزی باید مستقیما دانشجویان با واحدهای تولیدی در ارتباط باشند و در محیط واقعی آزمون و خطا قرار گیرند. وی درادامه پروسه های اداری راه اندازی کارگاه تولیدی را طولانی ارزیابی کرد وافزود این روند باید از سمت دستگاههای متولی کوتاه گردد.
نریمان عبدی مدیرعامل پارک علم و زندگی هوش آزما: عدم تناسب مدرک اشخاص حقوقی با کار درشرکت های خصوصی را عامل مشکل سازدراین مسئله عنوان کرد و گفت باید تعاونی هاوبخش کشاورزی دراستان توسعه پیدا کنند وبا فعالیت واقعی ، تحولات اساسی در پشتیبانی از شرکت های خصوصی ایجاد شود ایشان همچنین غیر از مهارت داشتن درکار،عوامل دیگر مانند نبود مهارت های راه اندازی کسب و کار، شبکه سازی ،مدیریت ، قدرت مذاکره وتبلیغات ودرآمدزایی را ضعف عنوان کرد و گفت باید همه این ضعف ها برطرف شود تا مردم بتواننددرامر تولید نقش آفرینی داشته باشند.
آسو رحیمی استاد کارآفرینی گفت:در دانشگاه غیر از بحث مهارت آموزی ودروس عمومی، باید به دانشجویان آموزش نحوه شرکت درتحولات اجتماعی و مهارت های برخورد با احساسات نیز مدنظر قرارگیرد تااز فرار مغزها ونیروهای کار جلوگیری شود.
درپایان مقرر گردید با محوریت دانشگاه ملی مهارت واحد استان ومهارت افزایی نقطه نظرات کارشناسان این حوزه جمع آوری شده وچالش های موجود در این زمینه درجلسات بعدی کمیته مورد بحث وپیگیری قرارگیرد.